Selfie om krogen

Ny vecka och ny Selfie hos klimakteriehäxan. Denna vecka handlar det om krogen, och jag måste ju säga att det är inte ofta jag går ut och äter på krogen. Är nog mer en fika-människa nu på äldre da´r, men ibland händer det, så jag ska försöka plita ihop några svar på frågorna.

1. Den rätten äter jag aldrig hemma men gärna på krogen:
Jag gick bet på första "frågan". Kan inte komma på någonting!
2. Sån är jag som kroggäst:
Alldeles för snäll och mesig tror jag. När jag går på krogen så är det oftast med min familj, och min sonhustru, vars far hade restaurang tidigare, är stenhård. Där åker maten in och ut tills den är till belåtenhet. Hon säger också att man betalar dyrt för maten, och då ska den vara bra!
3. Den "importerade" maten är en favorit:
Måste säga att jag är väldigt förtjust i sushi (utan bläckfisk). Men mest förtjust är jag i kinamat. Önskar att ni alla skulle få smaka Hao-Siungs (min sonhustrus far) Räkor i vitlökssås, eller Ssi-Pi´s (sonhustru) friterade kycklingvingar! Mmm!
4. Den "etniska" menyn upptäckte jag senast:
När jag var i Indien för ett antal år sedan så tyckte jag att det var svårt med maten. Många stabbiga grytor med stark kryddning, ofta mycket koriander. Så när det kom en indisk restaurang hit till stan, så var jag ju tvungen att prova. Och nu var det betydligt godare! Men jag tror kanske att den var lite "försvenskad".
5. Favoritpizzan:
Det får bli Qattro Stagioni utan musslor. Men det är inte ofta jag äter pizza.
6. Så tänker jag kring dricks:
Jag skäms att säga det, men jag blir oftast bjuden på krogen, så jag visste inte att det var inlagt så! Men dricks ger man ju för att man fått en bra upplevelse med god mat och ett trevligt bemötande!

🍴🍴🍴🍴🍴🍴🍴

Ha en fortsatt trevlig vecka!





 

Kommentarer

  1. kinamat är väldigt gott. sushi kan vara gott, men absolut ingen bläckfisk någonstans. jag tycker också att indisk mat kan vara för tung. koriander älskar jag. äter inte heller pizza så ofta. men ska det vara så vill jag ha en med sardeller, ost och tomat. vet inte om den heter Siciliana eller Napoletana eller något sådant

    SvaraRadera
  2. tror inte jag är mesig, råkar oftast vara nöjd. Kanske skulle äta kinamat nån gång, gott. Sushi är gott, men blir den snälla svenska varianten, fått "riktig" på nån firmafest... Äter ofta indiskt med tolvåringen. Vill gärna dela pizza med någon, orkar inte äta upp hel själv...

    SvaraRadera
  3. Gillar kinamat och sushi, precis som du - avstår bläckfisken, precis som du! Och jag tycker att din sonhustru gör helt rätt. Du kan ju bara njuta av den goda maten och att du slipper eventuellt bråk om den ...

    SvaraRadera
  4. Kinamat är gott och det är indisk mat också. Men som du säger, i stort sett är alla asiatiska rätter försvenskade, mest koreanska, thai och indiska rätter som är väldigt kryddstarka i original format. Sushi (och just bläckfisk - hahaha) äter jag ofta.
    Håller med din svärdotter. Jag betalar gärna dyrt för maten, men då ska den motsvara prislappen. När jag var yngre vågade jag aldrig "klaga", men det gör jag nu. Med åldern har jag lärt mig att påpeka till köket om maten inte är till belåtenhet. Jag menar om man inte säger till tror köket ju att maten är perfekt. Då lär de sig ju inte. Det har dock hänt väldigt sällan att jag behövt klaga.
    Förprogrammerade belopp för dricks är en oförskämdhet. Dricks ger jag gärna om servicepersonalen förtjänar det.

    SvaraRadera
  5. Kul bild! Jag är ju en sådan som gillar när maten serveras fotosnyggt!

    SvaraRadera
  6. Hahahaha, bilden i slutet är ju mitt i prick, gäller även en "äldre herre" som mig... ;) :)
    Vilken lycka att ha en sonhustru som kan kinamat, där blir jag ju lite sotis... ;)
    En Quattro utan musslor blir väl bara en "tre" ?!? ;)

    SvaraRadera
  7. Haha, jag har ju också problem med indisk mat. Men, jag har inte testat den som erbjuds i stan, ska nog göra det. Jag gillar grytor när jag lagar dem själv, men att äta konstiga grytor på krogen, njae. Minns när kinamat var ny, friterade räkor med stark sås, det kilade vi gärna iväg och åt på luncherna i Stockholm. Quattro gillar jag också men behåller musslorna! Vilken lycka att få smaka äkta kinamat! Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Fem en fredag v. 11: Blandat