Selfie om politik

Ja här svänger det glatt vill jag lova! Från roliga frågor, till. . . . . .politik.
Men jag dristar mig till att försöka svara på veckans selfie också.

1. Har du någonsin varit inne på att satsa på en karriär i politiken?
Neej, verkligen inte! Men tro det eller ej, jag har faktiskt blivit tillfrågad om jag ville stå på vänsterpartiets lokala lista här i min hemstad. Hur kom det sig då? Jo, jag jobbade som kurator på en skola, och där fanns en liten grupp lärare som tillhörde V. Dom var himla kul att prata med, så det gjorde jag ofta. Och inte sällan sammanföll våra åsikter.Så jag förmodar att dom trodde att jag var en oorganiserad vänsterpartist. Men det var jag inte, så jag tackade artigt nej!
2. Vilken aktuell fråga kan få in dig i en politisk diskussion?
Jag försöker hålla mig ifrån politiska diskussioner, men precis som klimakteriehäxan får jag svårt att hålla tyst när det kommer till frågor rörande vård/skola/omsorg liksom integration/kriminalitet.
3. Har du lätt att bestämma vilket parti du ska rösta på när det blir val?
Faktum är att jag tycker det blir svårare och svårare eftersom alla partier, från höger till vänster, blir alltmer lika. Skulle man få en lista med frågor och svar från de olika partierna, utan att ange partibeteckningar, så tror jag det skulle vara svårt att avgöra vilket parti som hörde till vilken lista!
Kan väl säga att jag har valt olika partier i kommunal- resp. riksdagsval också vid åtminstone de tre senaste valen. 
4. Läser du tidningarnas ledarsidor?
Måste tillstå att jag inte anser mig ha råd att ha en dagstidning. Men jag försöker hänga med dels genom nyhetsprogrammen på radio/tv, men också genom andra samhällsprogram på TV, och genom nyhetsflödet på internet.
5. Kan du nämna en politiker, död eller levande, som du saknar i dagens debatt?
Då kommer jag osökt att tänka på Maria Wetterstrand, tidigare språkrör för MP. Hon var alltid så klar och redig och fri från påhopp på andra politiker. Där saknar jag också dom gamla rävarna, Erlander, Hedlund, Hermansson och allt vad dom hette. Man häcklade varandra partierna emellan på ett roligt och bra sätt, men därutöver hade man respekt för varandra. Nutidens politiker går mest in för att klanka ner på övriga partiers politik,  i stället för att klargöra vad det egna partiet står i de olika frågorna. Det är en bra grogrund för det ökande politikerföraktet.
6. Kommer du att rösta i valet till EU-parlamentet som hålls 9 juni? På parti eller person?
Självklart kommer jag att rösta. Jag tycker att det är en skyldighet såväl som en rättighet att delta i de val vi har i Sverige. Om man inte vet vad man ska rösta på så är det bättre att rösta blankt än att inte rösta alls. Rösträtten är en rättighet som vi verkligen har stridit för, speciellt vi kvinnor, och då ska man ta tillvara den.

¤¤¤¤¤¤¤

Och med en återblick på förra veckan Selfie, önskar jag er 
en trevlig fortsättning på veckan!




Kommentarer

  1. Det var en härlig ko där allra sist!!!! Nysläppt, kanske? :-D
    All respekt för Maria W, det är hon värd. Jag kom just att tänka på att det är ett hål efter Alf Svensson, inte för att jag röstade på honom -. men han var en hederlig typ tycker jag och såna har det väl blivit ganska ont om i svensk politik?
    Jag har precis som du strött ut mina röster på ett egentligen rätt konstigt sätt, men man blir ju både less, arg och vilsen emellanåt ... Kul att du är med här!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hon kan allt mäta sig med både mamma Mu och tjuren Ferdinands mamma.
      Alf Svensson kommer med sina inlägg än idag, nu senast ang Skyttedalskan. Du har helt rätt i att hederligheten är satt på undantag i dagens politiska Sverige.
      Ibland kan man bli riktigt besviken när man röstat (kommunalt) och dom man röstat på går åt ett helt annat håll när de väl har fått rösterna! Då får man bita i det sura äpplet och rösta bort dom i nästa val!

      Radera
  2. Undrade faktiskt igår om du kanske hade glömt veckans selfie. Kul att se att du inte gjort det;-)
    Vi har nog samma uppfattning på fyra av frågorna. Inte ettan då, och inte sista fråga. Personligen tycker jag att man inte ska rösta på nåt man inte känner till. Visst är det en skyldighet och rättighet att rösta, vilket jag självklart gör i Sverige. Där röstar jag också på olika partier i riksdags- och kommunalvalet.
    Men att rösta på en för mig helt okänd person som sitter i Bryssel bär mig emot. Att rösta blankt är förstås ett alternativ...
    Bilden på kossan är härlig:-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Fem en fredag v. 11: Blandat