Fem en fredag v. 33: Laga efter la(ä)g(e)

 Det är otroligt så snabbt veckorna går! Jag tycker att jag bara drösar runt, utan mål och mening. Eller jag kanske bara tar det lugnt? Hur som helst så handlar elisamatilda.se:s fredagsfrågor om lag och ordning denna vecka.

1. Om du kunde ändra en lag, vilken skulle det vara och hur?
Jag skulle ändra lagen om villkorlig frigivning efter att man avtjänat två tredjedelar av sitt straff. Har man gjort ett grovt brott, som i många fall ger ett livslångt lidanden för andra, så ska man sitta den tid som utdömts! I Sverige daltas det lite för mycket med kriminella tycker jag.
2. Har du någon gång brutit mot lagen?
Jag har aldrig någonsin tagit något som inte varit mitt! Det var så inrotat i oss barn av vår mamma, så den tanken fanns inte ens! Däremot har jag gått mot röd gubbe, och jag har kört för fort då och då, till min egen förskräckelse. Plötslig upptäckt att man kör 90 på 70-väg sätter hjärtat i halsgropen!
3. När såg du senast något olagligt?
På Coop har de en in- och utfart för varubilarna, och där kör ofta bilister åt båda hållen trots förbudsskylt. Själv går jag där på min väg till gymmet.
4. Vilken lag skulle du införa om du kunde?
En lag som säger att en person som misshandlar sin partner aldrig ska få vårdnaden av sina barn. Och som aldrig tvingar barn att umgås med den misshandlande föräldern! Ofta tas det för stor hänsyn till föräldrarna i stället för till barnen. 
5. Vilket lag hejar du på?
Jag är totalt ointresserad av sport, men av födsel (nästan) och ohejdad vana är MoDo hockey laget i mitt hjärta! 💓 Och det sitter i sedan jag bodde i Övik på 70-talet. 😉(fniss)
Den här tröjan fick jag i födelsedagspresent för fem år sedan av min sons kompis som håller på Björklöven. Vi brukar häckla varandra ang dessa båda lag, som ju ligger nästgårds. 😁

¤¤¤¤¤¤¤

Ha nu en riktigt trevlig helg!




 








Kommentarer

  1. Som jag håller med dig om det med att en dömd våldsman aldrig ska få vårdnaden. Har stått i det själv och han fick ensam vårdnad för jag mådde så dåligt av misshandeln så då var det tur att det fanns en pappa där.. ja du läste rätt. Efter det kom polisen titt som tätt då det var bråk hos pappan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och hur mår barnen i en sådan situation? Dom utsätts kanske också för påtryckningar (ofta från båda håll) och är ju så otroligt solidariska. Jag undrar vad man utsätter barnen för!!! Hoppas du mår bättre nu! Ta hand om dig!

      Radera
  2. kör inte för fort utanför förskolor och skolor, farligt köra mot körriktning

    SvaraRadera
  3. Kul svar! Håller med till 100% på ettan å fyran, helt klart! Fint traditionellt lag du hejar på!
    Ha en fin fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkar som om det ofta är fel personer som man tar hänsyn till i lagstiftningen.
      Heja MoDo!

      Radera
  4. Hahaha! Gillar Modo-tröjan. Ungefär som jag skulle sätta på mig en Djurgårdströja, jag som är Hammarbyit. Men hellre det än AIK;-)
    Sedan har du väldigt kloka synpunkter både vad gäller strafflängd och följder på misshandel. Håller helt med dig där.
    Och att tiden går så fort utan att vi gör nåt vettigt - det är vi så värda. Vi har ju jobbat hela vårt liv;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den fin! Använder den inte så ofta bara.
      Ja visst är vi värda att få dra benen efter oss! Å inte har jag dåligt samvete heller!

      Radera
  5. Du har alltid så härliga illustrationer till dina svar ;-)
    Håller med dig om strafflängden!
    Och en lag som ser till att en våldsman inte får vårdnaden om sina barn, det borde verkligen finnas!
    Ha en trevlig kväll hälsar Leksands-fanset ;-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar bilder! Ha en fin lördag Leksands-fanset!

      Radera
  6. Det där med frigivning tidigt, det kan verkligen få mig att fundera. Tyvärr tror jag inte vår kriminalvård alls rår med nån sorts rehab av busarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte heller att rehabiliteringen på våra anstalter är mycket att hänga i julgra´n, men busarna bör sitta av sitt straff ändå, med tanke på offren! Sedan tror jag att en del andra brott av mindre art skulle kunna räcka med fotboja, för våra fängselser är tydligen överfulla!

      Radera
  7. Det är ett oerhört komplext problem med hur vi ska straffa och rehabilitera brottslingar. Jag har ingen patentlösning men att bara hålla fångar i förvar utan att de utför varken arbete eller får någon utbildning känns meningslöst. Då har de all tid i världen att planera för nya olagliga sammanhang den dagen de suttit en viss del av sin tid inlåsta. Om de så ska vika servetter så ska de utföra ett arbete...nu tog jag i, jag vet. Min första chef i Sverige kom från Övik o hejade på Modo, jag begrep mig inte alls på den stora hatkärleken olika lag emellan! Ha en skön söndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart ska intagna vara tvugna att arbeta. Det ska ju inte vara en hotellvistelse. Och när de är klara för dagen ska de vara på sina "rum". Som det är nu så kan man tydligen sköta sin kriminella verksamhet innifrån fängelset! Det är inte klokt!
      Ha en skön söndag du oxå!

      Radera
  8. Fin klubbtröja - jag skulle kunna tänka mig en Bajen-tröja, det är nog det enda laget jag kan tänka mig!
    KRAM-Susie

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Selfie om hundar

SELFIE om jobbet