Fem en fredag v. 35: Old school

 Veckans fredagsfrågor hos
skulle jag kunna besvara så här: aldrig, aldrig, förra året, syrran och aldrig. Men det är ju inte likt mig, för som ni kanske vet, så är jag en ordbajsare, så jag går på i gamla vanliga hjulspår!


1. När hyrde du senast en film?
Jag har faktiskt aldrig gjort det, varken genom att hyra i butik eller streama.

2. När ringde du senast för att beställa något?
Det har jag heller aldrig gjort. I alla fall inte för att få något hemkört. Däremot har jag ringt och beställt mat för avhämtning på min kvarterskrog. 
Men det är ju aldrig för sent! När jag inte kan ta mig fram obehindrat längre, så är det bra att veta att det finns alternativ!
3. När skrev du senast ett handskrivet brev?
Det var faktiskt bara för något år sedan. Till min stora glädje låg det en dag ett handskrivet brev i min brevlåda, som jag naturligtvis besvarade. 
Sedan gjorde jag ett inlägg på facebook om hur mycket roligare det är att få ett handskrivet brev i stället för ett mail, sms eller inlägg på facebook. Det här gjorde att jag fick ett par stycken brev från vänner som jag inte haft kontakt med på åratal, annat än på facebook. Och självklart besvarade jag breven. 
Tyvärr är det ju också så att när man inte skriver för hand längre, eller om man gör det så textar man, så innebär det att den karaktäristiska handstilen försvinner. Min barnbarn t.ex., tycker att jag skriver så himla fint. "Men vad står det, farmor?!" 😿
4. Vem känner du som fortfarande har hemtelefon?
Min ena syster. Hon bor i "urskogen" i norduppland och det är ganska dålig uppkoppling ditut. Men samtidigt är det ofta strömavbrott där, speciellt vintertid. Så vid behov funkar förhoppningsvis endera mobilen eller den fasta telefonen.
Vad är det där????
5. När faxade du senast ett dokument?
Jag minns inte ens om vi hade fax när jag jobbade på kontor. Däremot minns jag, från 1970-talet, att min dåvarande sambo, som var journalist, faxade sina alster från lokalredaktionen i Övik till huvudredaktionen i Sollefteå, där tryckeriet också fanns.
¤¤¤¤¤¤¤


Ha en riktigt trevlig helg!








Kommentarer

  1. Så roligt att du dokumenterat med alla dessa skojiga bilder.....älskar Helan & Halvan, något av mina favoriter! Aldrig hyrt en film måste vara ganska unikt...
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så kul med bilder tycker jag. Helan & Halvan var ett dråpligt par, som roade många. Jag tror det är ganska många som aldrig hyrt filmer! Ha det gott du oxå!

      Radera
  2. Det där med hämtpizza, det har räddat rätt många av mina kökströtta dagar ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig blir det hämt-sushi! Så gott som något!

      Radera
  3. Mejl är bra, många skriver oläsligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ens handstil blir mer och mer oläslig när man inte skriver längre!

      Radera
  4. Du är en baddare på att leta fram roliga bilder till dina inlägg:-) Eloge!
    Nu är vi tre som aldrig hyrt en film. Jag trodde att jag var ensam om det;-) Minst en gång i veckan unnar jag mig att klicka hem mat från någon av kvarterskrogarna som är anslutna till Wolt eller Foodora, men jag har aldrig ringt hem mat.
    Brev har jag inte skrivit på år och dag. Däremot skickar jag julkort till några utvalda personer. Och som du skriver - det där med "snygg" handstil är relativt... Tycker faktiskt att min handstil har blivit grymt dålig utan praktik, så...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så roligt att försöka hitta bilder som stämmer med orden!
      Det är ganska många som aldrig hyrt film. Jag trodde också att jag var den enda!
      Julkort skickar jag också. Snygg handstil ska vara läslig, men i gamla dokument kan det vara svårt att tyda vad som står trots att handstilen är väldigt vacker. Det gör det spännande att släktforska t.ex.

      Radera
  5. Verkligen underbara bilder till dina härliga svar! Tack för dem! Och ja, min handstil har blivit sämre nu när man inte skriver så ofta!
    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst blir handstilen sämre utan övning. Men det är synd om den (handskriften) försvinner!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Selfie om hundar

SELFIE om jobbet