Fem en fredag v. 38: Att göra


och beväpna dig också med tanken att nu är det höst, för just idag är det Höstdagjämningen. Fredagens frågor hos elisamatilda.se handlar denna vecka om Att göra.

1.  Vilka titlar har du på din att läsa-lista?
Min att läsa-lista består bara av "gammal skåpmat", då jag fortfarande håller på att läsa olästa böcker i min bokhylla. Närmast på tur står Per Gunnar Evanders "Fallet Lillemor Holm" och Susan Faludis "Backlach". Båda ha stått i hyllan sedan slutet på 90-talet utan att bli lästa. Men nu är det dags!

2.  Vilka höjdpunkter på helgens att göra-lista?
En av höjdpunkterna är kvällens begivenhet. Då hälsar vi hösten välkommen hos en vän som bor ute på landet. Vi gör det genom att äta en god middag, tillagad av Åsas egenodlade grönsaker och frukter. Anrättningarna aväts i hennes gamla gårdshus, vid en sprakande brasa, och med massor av tända ljus. Det här påbörjades förra hösten, och blir förhoppningsvis en återkommande tradition.
                                                                                                                             

3.  Vad bockade du senast av?
Rensning av förråd för att få plats med utedynorna (som ju är nya för året). Och jag lyckades!!

4.  Vad är något du inte kommer att hinna med innan veckans slut?
Jag har egentligen inga så´na måsten, så jag får säga som Mark Twain: "Uppskjut inte till morgondagen det du kan göra i övermorgon".

5.  Vad är något ofärdigt du inte jobbat med på minst ett år?
Under det år som jag nu har hunnit bo här så har jag inte gjort färdigt albumet till mitt barnbarn Emma. Men det roliga arbetet kan jag hålla på med under vinterns mörka månader, förvisso i pannlampans sken, då jag inte kommer att ha råd med elen annars. Men det blir nog bra! 



- Ja, sade Christoffer Robin, men vad jag tycker mest om är att göra ingenting.
- Hur gör man ingenting? frågade Puh sedan han funderat på det en lång stund.
- Jo, det är när någon ropar på en just när man ska gå ut: "Vad ska du göra, Christoffer Robin?" och man säger: "Åh just ingenting". och sedan går man och gör det.
- Jaså, sade Puh igen.
- Det är att man går och strövar och lyssnar på allt som man inte kan höra och har det skönt. sade Christoffer Robin.
- Åh, sade Puh.

¤¤¤¤¤¤¤

Trevlig helg!




Kommentarer

  1. gott med egenodlat, vi har lite frukt och bär, våra fotoalbum ser inte ut att bli färdiga, men barnbarnen tittar ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kollade häromdagen, och så gott som alla min lampor var LED. Men jag försöker ändå spara in på elen, mest beroende på att det enbart är golvvärme i min lgh, och det går ju på min elräkning. Har ännu inte satt på värmen faktiskt! Känner mig lite orolig för elräkningen!

      Radera
  2. nej, barnbarnsalbumen blir aldrig klara! klokt sagt av Mark Twain. och ett så fint litet hus!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara det blir klart medans jag lever så. Emils är redan klart, och det måste vara rättvist! Fint hus, men det på bilden är lånat från nätet. Men Åsas hus är också fint!

      Radera
  3. Härligt det här med album i pannlampans sken till barnbarnet <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kan du se bilden framför dig Carita, när jag sitter där med pannlampan och klipper och klistrar?!

      Radera
  4. Alltid lika trevligt att hälsa på dig! Och vilken härlig kväll som väntar dig! I vår familj har vi dåligt med traditioner, jag är själv ingen traditionsbärare så det är nog mitt fel. Men vi försöker skapa återkommande evenemang nu då vi har flera småttingar i familjen. Jag har inte en enda roman i min ägo längre, tyckte så synd om alla som hjälpte mig att flytta femtioelva gånger och fick släpa på alla böcker. Nu lånar jag allt jag läser och det funkar utmärkt även om man ibland får vänta lite. Skulle dock vilja läsa mer klassiker, är inte så bevandrad...
    Ha nu en härlig helg med gott i glas och på fat/kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är så välkommen Paula! Det blev en härlig gårdagskväll, med ukrainsk rödbetssoppa med goda tillbehör. Det här blir förhoppningsvis en tradition, och jag är väldigt förtjust i traditioner. Det märker jag att jag fört över till både barn och barnbarn. De gillar traditioner! Jag köper inga böcker längre utan lånar på biblan. Om jag inte hittar någon på secondhand. Också läser jag mina gamla olästa. Hoppas du också får en trevlig helg! Kram!

      Radera
  5. Alltså här gör du något som jag inte klarar av, nämligen läsa böcker från 1980- eller 1990-talet. Allt är förlegat där tycker jag. Det konstiga är att jag inte hade ett dugg svårt för att läsa gamla engelska klassiker (Dickens, Thackeray) för 30 år sedan. Försökte mig på den enda Dickens jag inte läst för ett par månader sedan, men nej, det gick inte. Visst är det märkligt. Har ingen förklaring alls där.
    Sedan hoppas jag att du hade riktigt, riktigt roligt på festen ikväll:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En del av de äldre böckerna är förvånansvärt aktuella, och många är väldigt bra. Sedan har jag ju kommit dithän, att om jag tycker att en bok är dålig så lägger jag bort den. Det har jag inte kunnat tidigare, utan tvingat mig igenom den. Och det är ju döden, att läsa en bok som man tycker är skitdålig! Även jag har vuxit till mig!! 😜 Ha det gott!

      Radera
  6. Så mysigt det låter med festen! Jag läser sällan "gamla" böcker men min man gillar att läsa om en del av vad vi har i bokhyllan. Numera köper jag sällan böcker utan laddar ner på läsplattan, Men det är en helt annan känsla att hålla i en riktig bok.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då jag är något av en "teknik-anti" så har jag aldrig läst från en läsplatta. Jag gillar att hålla i en bok, att kunna bläddra tillbaks och titta efter, att känna doften av papper, ja det är läsning för mig. Ha en härlig helg du också!

      Radera
  7. Vilket fantastiskt fint sätt att välkomna hösten! Finns många fina citat att hämta från Puh :) Trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det har blivit en fin tradition (hoppas jag). Nalle Puh är min absoluta favorit!

      Radera
  8. Nalle Puh är en mysig figur och hans funderingar är ibland så pricksäkra. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Puh är så klok i sin enfald, och slår alltid huvudet på spiken! Kram till dig!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30