Sängbäddning

Dagens bloggutmaning hos Madeleine i bloggen Orsakullan som blev mamma vid 20 lyder som följer:
Jag finner det totalt onödigt att.....


och det jag finner totalt onödigt är att bädda sängen varje morgon!
Det räcker med att öppna upp den lite som på bilden ovan. Och att byta sängkläder ofta!

Tidigare i livet när jag yrkesarbetade och hade fullt upp på alla sätt och vis, då jag tvättade på torsdagar och städade på fredagar, då bäddade jag alltid sängen. Det hade jag lärt mig sedan barnsben! Men sedan jag gick i pension, och egentligen har all tid i världen, så har jag slutat med det. Och mitt dåliga samvete är som bortblåst sedan forskningen visat att vi mår bäst av att lämna sängen obäddad.

Och jag är tydligen inte ensam för i en undersökning från Yougov, utförd på uppdrag av Metro, så är det mindre än hälften som bäddar sängen varje morgon. 88 % uppger att de bäddar sängen minst en gång i månaden och tre fjärdedelar bäddar sängen minst en gång i veckan. Enligt experterna så är det betydligt mer hälsosamt att lämna sängen obäddad.

I en genomsnittlig säng finns cirka 1,5 miljoner kvalster. När vi bäddar sängen så stänger vi in svett och gamla hudceller tillsammans med krypen - som livnär sig på de spår vi lämnat i våra sängkläder!
Vad är kvalster då? Jo, det är små djur, mindre än en millimeter i storlek och går inte att se med blotta ögat. Det är besläktade med spindlar och fästingar. De lever framförallt på hudflagor som människor och djur hela tiden fäller. Det finns flera tusen olika arter av kvalster. I Sverige är det främst huskvalster (även kallat sängkvalster) som ger kvalsterallergi.

Det vanligaste av kvalster är alltså sängkvalstret och precis om namnet säger trivs de bäst i våra sängar. Många brukar använda begreppet "dammallergi" i samband med kvalsterallergi. Det är helt fel, kvalsterallergi har ingenting att gör med varken damm eller städning. På plana golv eller i dammtussar finns inget de kan livnära sig på och de torkar ut och dör. Sängkvalstrets viktigaste föda är hudrester. Det räcker med några hudflagor för att mata flera miljoner kvalster. Därför är sängen deras optimala livsmiljö! Det är de proteiner som finns i deras avföring som gör att man får allergiska besvär.


Fääärdig!!






Kommentarer

  1. Hahaha! Har alltid tyckt att en bäddad säng är otroligt ohygienisk. Har aldrig bäddat våra sängar, äger inte ens ett sängöverkast - ooops. Byter lakan med mera varannan vecka. Du vet första veckan ena sidan, andra veckan andra sidan;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ögontjänare som jag är så bäddar jag och lägger på överkast om jag vet att jag får främmande. Då tycker dom nog att jag är ordentlig! Lakan kan helt klart byta sida, men man kan också lägga dom upp och ner, eller göra som Pippi!!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Måndagstankar i v. 30