Fem en fredag v. 10: Fem

Har återgått till att enbart gå in på min blogg veckans femte dag för att besvara elisamatilda.se:s fredagsfrågor. (Måndag som veckans första dag infördes den 1/1 1973) Här är mina svar:

1.  Minns du hur du firade din 5-årsdag?
Neej, det gör jag verkligen inte. Det är ju faktiskt snart 73 år sedan, och dessutom firade vi aldrig med kalas och en massa presenter. Till det fanns inte ekonomi. Det är förmodligen därför jag minns min 6-årsdag så himla väl. Kvällen före hade nämligen min "bonus-pappa" (som det inte hette på den tiden) vunnit en docka, iklädd blå tyllklänning och hatt. Så vid morgonens choklad med smörgås-uppvaktning (det var mammas sätt att göra dagen lite extra), förärades jag ett paket som innehöll denna vackra docka. Tänk er själva!!!

Den såg ut så här, men med lång tyllklänning

5.  Vilka fem saker från barndomen har du i förråd/källare?
I förrådet har jag bara en del böcker, bl.a. en som heter "Pappa Långben", och som jag fick av min ena syster någon gång under uppväxten. För övrigt så har jag inte så många saker kvar då min mamma gav bort alla mina sparade leksaker till en familj som hade många barn. Det skedde när jag flyttat upp till Övik, men fortfarande förvarade en del saker på mammas vind. 

Min älskade docka var borta, och alla mina möbler till dockskåpet (som egentligen var en fåtölj). Stolarna till dockskåpet hittade jag på secondhand-butiken för bara några år sedan. Hur jag kan veta att det var mina? Jo, de var märka under med mina initialer, men jag kände igen dem redan innan jag tittat i botten på dem.

Vad mamma faktiskt sparat var dockvagnen som jag fått i julklapp av min "riktiga" pappa. Den har jag numera rustat upp och både den och stolarna finns i mitt sovrum. Ytterligare saker som finns bevarat från min barndom är en dagbok och en liten blå glashöna som varit min mormors, och som alltid funnits hemma hos min mamma.


3.  Hur firade du din födelsedag för fem år sen?
Den firade jag tillsammans med barn och barnbarn som kom hem till mig och fikade. De hade också med sig ett paket från en av sonens vänner, Urban. Urban är ett Björklöven-fan och jag, som ju egentligen inte är ett dugg intresserad av idrott, hejar högljutt på Modo när vi träffas. De är faktiskt laget i mitt hjärta alltsedan den dagen jag bodde i Övik. Så jag fick följande födelsedagspresent av Urban!

(Jag har använt den som sovtröja någon gång!)

4.  Vilka fem kända personer skulle du bjuda på ditt nästa kalas?
Ojojoj, det är ju snart! Och jag har inte skickat ut inbjudningarna ännu! Men de inbjudna blir: Agnes Wold, Morgan Freeman, Laleh, Leif GW Persson och Tareq Taylor. Det tror jag blir en härlig blandning.

Det här ser jag fram emot! Hoppas de kommer!

5.  Har du just nu fler än fem saker på din önskelista?
Det har jag absolut inte! Saker och prylar vill jag överhuvudtaget inte ha. Om man tvunget måste ge mig någonting så köp lite tulpaner, lägg omsorg om födelsedagskortet och jag tar gärna emot varma kramar. 


¤¤¤¤¤¤¤

Bloggutmaning dag 10 på bloggen Orsakullan som blev mamma vid 20:
V8-motors dag, vad betyder det för dig?
Det betyder att mina tankar går till dem jag umgicks med under min tonårstid, varav många inte finns i livet längre. Goda vänner och samhällsnyttiga medborgare, trots den negativa stämpeln som raggarna hade på den tiden, och kanske fortfarande har. 
Lasse. Roffe, Bosse och Ankan i Oldsmobilen 1961

¤¤¤¤¤¤¤

Trevlig helg på er!











Kommentarer

  1. Nån tröja har jag gjort tavla av. Minns att jag bjöd grannflickorna på saft och kakor på fruntimmersveckan på min namnsdag, tror inte det kostade så mycket. https://hannelesbibliotek.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kul om man kan göra lite annorlunda saker med sina sparade ting.

      Radera
  2. Så kul att läsa dina svar i dagens fem en fredag! Lustigt nog vill vi båda träffa Morgan Freeman, skojigt!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att han, förutom att han är en bra skådis, är en intressant och spännande person.

      Radera
  3. GW skulle jag gärna ha på middag, men inte med flera gäster - kunde bli lite trist när han sitter och tittar bort hela tiden!
    Kram-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fniss.....Visst är det irriterande när han aldrig tittar folk i ögonen! Men det är ju han....

      Radera
  4. Vilket härligt inlägg till dagens tema. Vilken tur att din bonuspappa vann en docka som du kunde få som present på din 6-årsdag. Kul även att du räddade dockvagnen samt koffertarna. Allt gör sig riktigt fint som dekorationer. Jag gillar mixen av gammalt och nytt. Det blir annorlunda och intressant.
    Tareq Taylor och Morgan Freeman skulle jag också kunna tänka mig som middagsgäster. Vad gäller presenter så håller jag helt med dig. Har i princip slutat fira födelsedagar sedan jag fyllde 50...;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Koffertarna på bilden är min pappas gamla resväskor. Dom använde han hela sitt liv. Själv använder jag dom när jag byter från sommar till vinterkläder, förutom att jag tycker dom pryder sin plats. Jag firar med närmaste familjen, men med stränga order att jag inte vill ha presenter i annan form än kramar och ev. en blombukett! Alla jämna födelsedag fr.o.m. 50 har jag stuckit iväg någonstans.

      Radera
  5. Leif GW och Agnes Wold på en gång! det var mäktigt. jag fick en blunddocka av en morbror en gång och jag har alltid undrat vart den tog vägen. den var stor och väldigt tjusig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Leif GW och Agnes har nog mycket att säga, och är kanske inte helt eniga, så det blir spännande. Din mamma kanske gjorde som min, gav bort din docka!

      Radera
  6. Men så glad du blev för Modo-tröjan trots att du inte är något hockey-fan. Det är ju tanken som räknas! Din gästlista är intressant, jag skulle helst träffa Agnes Wold och Morgon Freeman, men de övriga får hänga med ändå...Vilken docka du har haft!" Jag minns bara gosedjur från min barndom, säkert fanns dockor men de har inte fastnat i mitt minne. Överlag var jag ingen dockflicka, hade någon Barbie också, men lekte aldrig med den. Klippdockor däremot gillade jag.
    Dockvagnen är en riktig raritet, så häftigt att du dessutom restaurerat den, och så fin den är där i ditt sovrum, som ett smycke! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, jag tyckte det var fyndigt av Urban. Och det var ju lite planerat, eftersom han hade köpt den uppe i Övik när han var där och tittade på en match. Klippdockor gillade jag också. Det var dom som fick bo i mitt "dockskåp", d.v.s. fåtöljen, som ju hade både över- och undervåning. Dockvagnen är jag riktigt glad åt. Kram!

      Radera
  7. Har försökt att kommentera utan att lyckas. Få se om det går nu.....

    SvaraRadera
  8. Det gick! Skönt!! Jag var inne på GW också, men tänkte att det nog vore bättre att ha honom på en enskild middag. Det är ju kanske inte så kul att ha en gäst som inte vill titta på dom andra gästerna.....
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var jätteirriterad på GW tidigare, men sen läste jag hans bok om uppväxten, och fick en helt annan bild av honom. Nu är han en favorit. Men att han inte tittar folk i ögonen är lite irriterande, därför kanske det känns bättre om vi är några stycken. Sitter man alena med någon som tittar bort hela tiden så känns det nog lite knepigt! Du är välkommen du också! Kram!

      Radera
  9. Jag igen ! Jodå, två genrep kör de både kvällen innan tv-sändningen och även kl 14 på självaste finaldagen, de går igenom allt, de utländska jurygrupperna får fejkrösta och en vinnare utses, allt för att gå igenom hela kvällen så korrekt som möjligt antar jag. Ha det fint!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Fem en fredag v. 11: Blandat