Fem en fredag v. 48: Juletid

Tänk att vi redan hunnit in i december. Vad fort det gick! Och på söndag är det 1:a advent. Jag, som under senare år, börjat känna av en viss höst-deppighet tycker att det känns riktigt bra nu. Snön som ligger kvar på marken, och 3-4 grader kallt, gör att världen känns ljusare! Igår var det Anders-dagen, och det sägs att "Anders braskar och julen slaskar" och tvärt om. Men jag hoppas innerligt att det slår fel, för nu vill väl ingen ha slask och mörker igen. Elisamatilda.se vill i alla fall att vi tänker till runt Juletiden nu, så då gör jag väl det!


1.  Hur förbereder du inför julen?
Måste säga att mina julförberedelser har avtagit under senare år. Ju mindre jag plockar fram desto mindre har jag att plocka undan. Dessutom ser jag till att inte starta så tidigt, men låter julen stanna kvar ganska länge i stället. Advents-stjärna och adventsljusstake plockar jag fram i morgon, men julgardiner, julkuddar och övrigt pynt (om jag nu ska ha något alls) sätter jag upp dagarna innan familjen H kommer hit och klär granen (som ju alltid är den 22). 


2.  Vad har du att göra innan årets slut?
Jag har inte några speciella åtaganden förutom det jag ska fixa här hemma, och det är ju helt upp till mig själv. Julklappar köper vi bara till barnen, men kanske ännu viktigare än julen är att de fyller år i december. Och trots att de är så pass stora, fyller 17 och 14, så är jag och deras föräldrar noga med att  skilja födelsedagarna från julen. Emil fyller den 21 och Emma den 27. Inget julpapper på presenterna!


3.  Vad gjorde du inte i år som du heller inte kommer göra nästa?
Jag har haft en länge närd dröm om att pilgrimsvandra till Santiago de Compostela. Det blev ingen vandring i år, och det kommer inte att bli någon nästa år eller något annat år heller. Har efter röntgen fått besked att jag har artros i mitt ena knä, och har svårt att gå även kortare sträckor utan smärta. Så min pilgrimsvandring kan jag glömma nu. Men drömma kan jag fortfarande göra! Åke Mokvist, på bilden här nedan har skrivit boken El Camino som jag ofta läser och bläddrar i. Jag har också böcker av Rolf Enander, Carl Jacob Gardberg och Agneta Sjödin, som beskriver samma resmål ur olika synvinklar. Men där stannar nog min pilgrimsresa!


4.  Skickar du julkort?
Ja men det gör jag! Inte alls lika många som förr, men jag vet vilka av mina nära och kära som uppskattar att få en jul-hälsning i brevlådan. Fast jag läste idag att Post Nord ska höja portet, så frågan är hur länge man har råd att skicka post överhuvudtaget. Post Nord håller verkligen på att avveckla sig själva tycker jag. Min syster, som bor på landet, fick medde-lande att de inte längre kommer att köra ut dagstidningen. Jag prenumererar på en TV-tidning, men får den ofta någon/några dagar för sent, då posten bara delas ut varannan dag. Paketen hämtar vi i kiosker eller på bensinstationer, såå..........

Det här huset, mitt i stan, hyrde min syster och jag för många år sedan. Det var så mysigt!

5.  Vilken julkalender genom åren är din favorit?
Den jag allra först kom att tänka på var faktiskt "Teskedsgumman". Jag vet inte om den hette så, men det var med Birgitta Andersson och Carl-Gustaf Lindstedt.


Sedan var det ju också "Fem myror" som gick som adventskalender ett år. Det var suveränt! Båda de här kalendrarna var under den period då min son var i kalenderåldern, och jag satt alltid med honom och tittade. Och hade precis lika mycket nöje av det som han hade.


¤¤¤¤¤¤¤

Trevlig adventshelg till Er!


Kommentarer

  1. Vi har också tre födelsedagar i december, maken ett par dagar före julafton, förr i tiden skulle allt vara klart och städat då när släkten kom...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brukar säga till sonen att det var lite dålig planering, men själv fyller han den 21/11, så hans föräldrar planerade inte så mycket bättre! 😄

      Radera
  2. Kul att läsa dina svar. Ja, julpyntet blir färre och färre, men i år funderar vi t.o.m på en riktig gran- vi har ju fått barnbarn, så då kanske man ska ha en gran igen! Teskedsgumman glömmer man inte! TV-tidningen prenumererar vi på också, än så länge kommer den i tid!
    Ha en fin 1:a advent!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har plastgran sedan många år, vilket jag tidigar sa att jag aldrig skulle ha. Men nu står den där i förrådet och väntar på att få komma in. Men övriga julpyntet har jag dragit ner på. Ha det gott!

      Radera
  3. Trevlig första advent till dig med!
    Ledsamt att läsa om din artros, för har man ont i ett knä, i ryggen eller i höfterna går man inte frivilligt på vandringar. Men du har kanske funderat på "ett nytt knä". Det kan man ju göra nuförtiden. För knän och höfter finns det ju "reservdelar". Undrar när man börjar med reservdelar för ryggar...
    Ja, förut på 1980-talet skrev jag cirka 40 pappersjulkort. Idag är det kanske fem julkort som jag skickar plus några digitala såklart.
    Fick PostNords julportolista igår. Ja, de rationaliserar bort sig själva, eller så är de på god väg. Men märkligt nog har de skärpt sig med leveranser, åtminstone av privata brev.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack BP! Det var inte dags för ett nytt knä ännu enligt fysioterapeften. Att ha ont leder också till att man felbelastar kroppen, vilket gör att jag också fått ont i höfter och rygg!
      Det finns dom som inte har dator, som mina systrar t.ex. så några julkort kommer jag nog alltid att skriva. Resten skickar jag digitalt, men jag tycker faktiskt att det känns lite opersonligt! Sköt om dig!

      Radera
  4. Tror att det är med adventskalendrar precis som med barnböcker: är de bra kan alla njuta av dem, oavsett ålder! De två du nämner var superbra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns några som sätter sig fast, och Teskedsgumman verkar vi vara många som gillade. Men Birgitta Andersson var ju alltid bra!

      Radera
  5. det har blivit färre julkort och mindre julmat och pynt. men en bok måste alla få till jul. och barnbarnen några klappar till. vi har mycket snö och det är kallt. jag gillar inte snö men den lyser ju upp. det gråtrista är jobbigt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man nu köper julklappar så är böcker verkligen en bra present. Visst är det ljusare ute, och ljus är det vi behöver så här års!

      Radera
  6. Just de två kalendrarna är de jag minns bäst också därför att mina barn tittade på dem då. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var mysigt att sitta och titta med Mathias. Årets kalender har jag inte tittat på, det var förresten länge sedan jag tittade på kalendrarna. Däremot har jag varit in och titta på din kalender, och du är så bra på det där. Tack och kram!

      Radera
  7. Hej, nu blev jag lite ledsen, för din skull, att du inte ska kunna få uppnå din dröm om vandringsresan. Är det säkert att det inte går att rehaba så det skulle fungera. Har du testat artrosskolan som finns digitalt? Säger hon som själv har ont i höfterna...haha. Men jag har inte den drömmen du har o tycker det är trist om du måste ge upp den.
    Har alltid tyckt synd om barn födda nära julafton, de vänjer sig förstås och helt rätt så ska inte julpapper förekomma på födelsedagspresenten. Håller med om Postnord, de lägger nog ner sig själva snart, och förmodligen lika bra det. Kanske skulle privata företag fixa det både billigare och bättre? Jag ska skicka en drös julkort till Finland och det är sedan många år tillbaka lika dyrt som om jag skickade dem till Australien! Inte klokt någonstans, men jag kan ju inte bara sluta skicka...man får dra in på skinkmackorna eller nåt, hihi
    Ha en skön första advent! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu ska du inte vara ledsen! Drömmar är till för att förgylla livet, vilket de blir uppfyllda eller inte! Nej det finns inget annat att göra nu än att utföra alla övningar jag fått, och att fortsätta på gymmet men undvika vissa maskiner där. Jag har gått på artrosskola, så jag vet vad jag ska och inte ska undvika. Men allt det här tar inte bort värken utan är ett sätt att hålla försämringen stången!
      En skinkmacka mindre för varje skickat julkort! Det vore nog bra, men jag vet inte om jag vill det! Hoppas helgen varit bra! Kram!

      Radera
  8. Vi kör "all-in" på julpyntet imorgon. Det har min 19-åriga dotter bestämt i år - vi ska maxa julmyset! I övrigt gör vi det som faller oss in och så kommer det att bli alldeles för många julklappar som vanligt. Men jag gillar att ge bort presenter! Trist att du inte kan göra din vandring, tur att man kan läsa om den iaf :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör ni rätt i! Man kan dra in på pyntandet senare i livet när man inte har några barn hemma. Men vissa saker, som adventstjärna, adventljusstake, gran och julgardiner kommer jag nog alltid att ha framme!
      Som jag skrev här ovan, drömmar ska man alltid ha, vilket de blir verklighet eller ej!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ensamhet...

Fem en fredag v. 4: Isbrytare

Fem en fredag v. 11: Blandat